Jedna godina u Njujorku  
 

Амерички сан


  
Фото: Игор Ђурић
------------------------------------------



      Што више преко дана физички радим то ми увече на ум падају све лепше и лепше мисли. Ко велим: штета што Андрића није имао ко да натера да мало физички запне, да мало физикалише и по смећу копа – ко зна какве би књиге он написао после тога. Овако, стално лагодан живот, министарске и амбасадорске фотеље, делегатски мандати, ''другови и другарице'' и тако даље.
Не кажем баш да су требали да га набију на колац - то је лепо описао и без личних искустава и емпиријских сазнања али да је требало некад да потегне, макар за време рата у неком руднику угља, то већ не би било згорег. Не због њега самог колико због литературе (чије год, јер сви говоре другачије, Андрић је, па онда: српски, хрватски, бошњачки, југословенски  писац).
Да би писац превазишао кабинетску јаловост мисли и реченица својих књига требало би да кроз живот прође кроз неку од следећих фаза:  или да дугује ''до гуше'', или да буде неко време у затвору, или да се потуца по туђини као емигрант патећи се и преживљавајући, или да учествује у рату и револуцији и при томе устрели или осуди на смрт неколицину, или да упозна ''до сржи'' кафански начин преживљавања или, макар, да буде несретно заљубљен и да тугу лечи облокавајући се већи део свога живота и то на ''рецку''.
''Писцу идеологија није потребна. Њему су потребни машта, стрпљење и разумевање. А ни добар живот није му на одмет. Мука ме хвата од теорија према којима се  само под мукама праве дела''. - Пекић
*
Ерика Јонг је у књизи ''Страх од летења'' анализирала клозетске шоље, њихов облик, прегледност и функционалност широм света. Ја се сада не сећам шта је тачно писала а немам књигу код себе да погледам па да се после овде ''правим'' како сам знао и без гледања и да имам изванредно памћење али сам једно закључио: америчке клозетске шоље су врло ефикасне. Све оде за тили час и врло темељито али се прво за секунду, можда и краће, све уздигне да се лепо види шта је у питању и онда за трен оде све без трага и гласа.
ПС.
''Страх од летења'' ... хм.. у потпуности је разумем.
ПС.1
Разумем и што јој реч ''курац'' не излази из уста то јест из пера а поготову што се плаши летења је разумем.
ПС.2
Леле си га мени, како ћу у Србију кад буде дошло  време?!
ПС.3
Леле си га мени, кад ћу ја уопште за Србију?!
*
И тако, сваки дан иста прича. Све исто. Већ ујутро почињеш да препознајеш лица и наличја на станици метроа. Све исти невољници што у исто време свакога дана чекају на исти воз, на истом месту, надајући се та ће тим свакодневним, механичким и идиотским радњама остварити свој ''амерички сан'' (Оће курац мој, ко што ћу и ја!). После месец дана већ срамежљиво климате главом једни другима да потврдите познанство ''из виђења''. После два месеца се по мало и поприча (ко зна језик). После шест месеци то су они што већ гласно и досадно, у сабајле, кокодачу у вагону на сметњу другим путницима којима није ни до чега а поготову до приче (којима је у ствари само до кревета, тишине и сна).
Гледам тако један брачни пар из Пољске. Види се да су скоро дошли. (''Како се види?''– не питај ме, немам времена за објашњавање а то је и онако очигледно). Свако јутро су на истом месту у исто време. Средњих година, што би рекли код нас, не баш идеалне доби за промене у животу, већ су формиране личности са навикама и сталним карактерним конструкцијама. Стисли се, држе се за руке, од ране зоре ћућоре нешто једно другоме на уво, ваљда се храбре, шта ли?! Можда и праве планове, ко зна можда су толико луди да и то раде. Кураже се међусобно, то је највероватније. Није им лако, и то се види без објашњавања. Рекао бих да су интелектуалци, вероватно факултетски образовани а ко зна шта сада, првих месеци у Америци, раде. Његова диплома се јасно очитава у његовом ставу, у говору тела и погледу. Нелагодно се осећа у овој неприродној ситуацији по њега. Тело механички изводи радње а поглед је укочен и у својој укочености збуњен и посрамљен уједно. Мислим да им је најгоре у свему што још увек нису начисто јесу ли на правом путу или нису.
То је љубав, видим ја свако јутро. И лојалност. И намера да се заједнички истраје у било чему. Они су заједно. Како се само предивно боре са недаћама држећи се за руке (што би рекао Бећковић: ''јединим оружјем које им је преостало'') у јутарњем сумраку на метро-станици тамо негде у туђини и то после двадесет и нешто година брака. Није важно какви су људи?! Кад имају једно другог њима нико и није потребан. Само би им покварио снове и ослабио одбрамбене механизме.
Пошто излазе на различитим станицама, прво он па после она, већ на претпоследњој његовој почну да се грле и љубе као да су почели да се забављају пре пар месеци: тако страсно, и као да се растају на годину дана: тако чежњиво. Растају се као де се неће видети за неколико сати и као да нису заједно већ неколико деценија. Она после ћути у вагону, очи су јој сузне а поглед снено далек и недокучив. Остала је сама, сада је рањива и плаши се. Нема стиска руке да је храбри.
ПС.
Јесам ли измислио ову причу да бих осликао своје тренутно стање? Нисам. И сутра ујутро ћу опет гледати те људе.
*
Много се испуњеније и лакше осећам док ових дана рмбам к'о ''задружни коњ'' него ономад кад сам писањем и приповедањем хтео да променим свет и ослободим ''свето српско Косово''. Ако сам и желео да мењам свет бавећи се писањем сада желим да мало мењам себе бавећи се неписањем.
Али се не сме заборавити и не-покушавати да се нешто лепо извуче из себе (не мора лепо али мора да буде паметно и продуховљено) и да се дадне папиру или околини. Ако не тражиш лепо или паметно у себи или уметности (у другима то нећеш никада наћи, нити други у теби, не зато што не постоји него зато што људи не желе да гледају у другима лепоту и памет) онда немаш рашта живети. Проћи ће ти живот а испод црте ћеш на крају имати једно велико ништа. Нећеш чак бити ни ''у були'' што ће бити још један сигуран доказ да си нико и ништа.
ПС.
Оглас:
Тражим два интелигентна мушкарца, старост није битна, изглед такође, која су прочитала макар по две књиге, који могу да поднесу алкохол и који пијани не мењају своје понашање, који ''лицитирају'' без резона, који се љуте кад губе и обавезно оптужују другог што су ''пали'' и поред сигурног ''пролаза'', који дају ''контре'' из ината, играју ''бетл'' са ''сувим'' кецом и обавезно на крају плате дуг: ЗА ПРЕФЕРАНС.
Шифра: ''Желим да будем ''у були'' па макар ме изули.
*
Једно сам сигуран: не бих се мењао ни са ким одавде. Не, чак и из овог смећа и ''суперхиковске'' бесперспективности напредовања. И у томе је моја предност и моја победа, која је додуше духовна и са којом нећу моћи да нахраним породицу па им зато ово и не помињем.
*
Страх од летења:
Постоји статистичка вероватноћа да је већа могућност  погинути од астероида него у авионској несрећи. Јебем ти статистику.
Веће су шансе да на лутрији у Америци добијеш 250 милиона долара него да падне авион са којим летиш. Изем ти статистику и серем ти се на утеху.
60% несрећа настаје грешком пилота или особља на аеродрому.
60% несрећа се догађа у непосредној близини аеродрома.
То није никаква утеха за 227 путника кореанског авиона који је пао 1997. године, или 229 путника швајцарског авиона што се срушио у океан 1998, или америчког ''Аирбуса 300'' који се срушио  и однео са собом 260 живота 2001. године (набрајам само неке скорије несреће са великим бројем  жртава).
Интересантно је да се у сва четири авиона од 11. септембра налазило заједно 265 путника колико је скоро исто имао и овај задњи поменути што се 2001. после само три дана од 11. септембра срушио на Квинс.
Само треба потрефити дан у коме нећеш постати статистичка грешка...

ЧИТАЈ СЛЕДЕЋИ ТЕКСТ: Gibson Les Paul

Нема коментара:

Постави коментар

©Igor M. Djuric
copyright 2010 by ©Igor M. Djuric Upotreba sadržaja ove web stranice
podrazumeva obavezujuce prihvatanje copyright -a

www.djuricigor.net , e-knjige i blogovi

counter for blog

Игор М. Ђурић - Једна година у Њујорку